Publisert

Elisabeth ble frisk med lavkarbo

Elisabeth Borthen

Hun slet med mageproblemer i mange år, så toppet det seg med diabetes 2. Formen var elendig, men ved å spise naturlig mat har Elisabeth fått tilbake energien og det gode humøret.

I desember 2017 var Elisabeth Borthen (60) i dårlig form. I hennes voksne liv har mange dager vært styrt av en ømfintlig mage, men nå var hun også sliten og uopplagt, og vekten krøp hele tiden oppover.

– Jeg var så lei. Alt spant rundt denne magen, med oppblåsthet, diaré og smerter. Tarmen var så ømfintlig for alt, både stress og mat, sier Elisabeth. Hun sov dårlig, hadde lite energi, var mye tørst og var blitt overvektig. Det bar av gårde til fastlegen.

– Jeg hadde ikke trodd det var mulig å bli så frisk ved å legge om kostholdet, sier Elisabeth . Hun har ikke lenger symptomer på tarmsykdom eller diabetes 2 – og har gått ned 20 kilo.

Dette spiser Elisabeth

Frokost: Cottage cheese med litt seterrømme og bær. Eller Brisk knekkebrød med smør, ost og agurk.

Lunsj: Salat med reker eller kylling, majones eller olivenolje som fettkilde. Eller Brisk med egg og majones.

Middag: Fisk, kylling, kjøtt, kjøttdeig med brokkoli, blomkål eller sellerirot most med kremfløte eller lettstekt i meierismør. Salat som tilbehør.

Kos: Ost i terninger eller stekt i ovn (ostechips). Baconsvor, litt salte eller rå nøtter, eller litt gresk youghurt naturell med sukrin og valnøtter. Lavkarbovafler med seterrømme og bær. Helgemiddag med et glass vin eller to.

Les alt om Elisabeth i Allers nr 8/2019 – last ned HER

(Artikkelen er delt med tillatelse fra Allers)